9 January 2019

Mode, accessoire en retailtrends die 2019 zullen vormen

Mode

 

 

Gender neutrale mode

Het vervagen van de grens tussen de twee geslachten wordt door de modewereld in 2019 alleen nog maar meer aangemoedigd. In Londen zagen ze de trend al langer aankomen. Daar opende in 2017 al een genderneutrale kledingboetiek. De kleding werd gepresenteerd per merk, maar er was geen onderverdeling in wat voor mannen en vrouwen bestemd was.

 

 

Wear no evil

Vorig jaar in 2018 maakte Helsinki nog een statement door bont te bannen op de catwalk.  Dit jaar in februari host Los Angeles de allereerste vegan fashion week. Er zal geen enkel product van dierlijke afkomst op de catwalk verschijnen, dus geen bont, leder, kasjmier of mohair. Het debat in de mode-industrie is al een tijd gaande, maar met deze modeweek wil dierenrechtenactiviste Emmanuelle Rienda de exploitatie van dieren in de kledingindustrie een halt toe roepen en de gesprekken gaande houden. 2018 was een belangrijk jaar waarin de voedingsindustrie verplicht werd om te luisteren naar de noden van de steeds bewustwordende consument. In 2019 is de mode-industrie aan de beurt.

 

 

Throwback maakt een comeback

Mama MIA weet het als geen ander en duikt elke dag in haar archieven voor haar #ootd. Gooi niets weg, alles komt terug. In 2019 is dat niet anders. Dit jaar zullen we items zien verschijnen uit de 50’s, 60’s, 70’s en 80’s. Onder andere de cat-eye bril die we in 2018 al zagen, is nog niet last season. Samen met schoudervullingen, high-waisted bikini’s, neon en tie-dye items zorgen zij voor de nodige dosis nostalgie in 2019.

 

Accessoires

 

 

Duurzaam serveren

Met duurzaamheid in de kleerkast en op ons bord zijn we al jaren bekend. In 2019 zal ook duurzaam servies aan een opmars beginnen. Keukenaccessoires gemaakt van gerecycleerd glas, duurzaam hout of gerecycleerd leder waar tijdens het productieproces aandacht werd besteed aan mens, dier en milieu zullen meer en meer door de consument gevraagd worden en in de rekken gaan verschijnen. Iets met vraag en aanbod.

 

 

Colourblocking in de woonkamer

Colourblocking is niet alleen een ding wat betreft mode. In 2019 zien we het ook terug in het interieur van de durvers. Out with the old, in with the new. Gedaan met beige- en crèmetinten. We vervangen ze door 2 of meer felle kleuren naast elkaar in grote vlakken om contrast te creëren. Te gewaagd? Je kan het alvast eens uitproberen door voor woonaccessoires in contrasterende kleuren te kiezen i.p.v. de klassieke gouden kandelaar.

 

 

Logomania

Het was jarenlang heel erg fout, daarna weer even booming, maar in 2019 weer helemaal passé. De grote logo’s op kledij mogen weer even opgeborgen worden. Dit jaar verwerken merken hun logo’s in hun sieradencollectie in plaats van op hun kleding. Chanel zette de toon met haar statement oorbellen en al snelde volgden andere grote merken zoals Balenciaga, Burberry, Dior en Fendi.

 

Retail

 

 

Cultuur

Door een immens aanbod kopen consumenten meer met hun gevoel dan met hun portemonnee. De consument hecht al langer meer belang aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar dit gaat in 2019 nog verder.

Merken moeten actiever gaan kijken naar de wereld om zich heen – in entertainment, mode, muziek, nieuws, sociale media – en die bewustwording gebruiken om zichzelf te positioneren in de wereld. Bedrijven moeten ervoor gaan zorgen dat hun bedrijfscultuur en imago aansluit bij de veranderende waarden en wereldbeelden van de consumenten.

 

 

Beleving in retail

In de zomer schreven we reeds een artikel over beleving en hoe die belangrijker wordt dan de prijs en het product zelf (lees het hier). Deze trend zet zich in 2019 gewoon verder. Beleving creëren in retail, vooral in-store, wordt noodzakelijk om als fysieke winkel te kunnen overleven in digitale tijden.

Vaak gaat deze retail experience gepaard met technologische snufjes. Zo heeft Sephora de hele winkel herdacht waarin ze traditionele elementen combineert met een mobiele app. Hier kan de consument acties in uitvoeren die niet verkoop als doelstelling hebben, maar wel bijdragen aan de beleving.

 

 

Multi-channel is the new black

Hoewel de sluitingspercentages van fysieke winkels alarmerend zijn, spelen ze wel nog steeds een sleutelrol in het verkoopproces. Ze zijn dan wel niet meer het primaire verkooppunt, maar ze maken onderdeel uit van een brede retailstrategie.

Dat had Negin Mirsalehi in 2018 al begrepen. Deze Nederlandse heeft op dit moment 5,1 miljoen volgers op Instagram en is daarmee één van de grootste influencers in de industrie. Ondertussen is ze ook eigenaar van een lijn haarverzorgingsproducten die ze online en via enkele retailers verkoopt. Daarnaast opende ze tijdens Paris Fashion Week een pop-upshop waar zij zelf ook aanwezig was.

Het is van belang dat winkeliers op verschillende plaatsen aanwezig zijn en dat die verschillende plekken op elkaar zijn afgestemd. Het gaat hier over websites, sociale media en fysieke winkels. Om de kritische consument te kunnen blijven boeien is multi-channel noodzakelijk geworden.